Tee õnneni
Milline on joogapärandi sõnum nüüdisaja inimesele? Oma arvamust jagab joogaõpetaja Kausthub Desikachar, austatud joogi ja ravitseja Krishnamacharya pojapoeg Indiast.
Mis on jooga eesmärk? Kas see sobib ka nüüdisaja inimesele?
Jooga eesmärk on lihtne: vähendada kannatusi ja aidata leida tee õnneni. Soov elada õnnelikku elu on omane igale inimesele. Pole vahet, kas oled hindu või eestlane, inglane või jaapanlane. Nii oli see aastatuhandete eest, on praegu ja ma usun siiralt, et nii on see ka tulevikus.
Aastatuhandeid tagasi, jooga tekkimisaegadel, olid elutingimused teised kui praegu. Valdav oli füüsiline töö ja joogat vajati ennekõike vaimsetel eesmärkidel. Praegu sõidame autoga nurga peale poodi, lendame lennukiga teise riiki ja tõstame suuri raskusi masinate abil. Nüüd kipub inimene arvama, et ta vajab joogat vaid füüsiliste harjutuste juhisena.
Süvenedes märkame aga, et mingil määral on kõik siiski nii nagu varem: inimestel on ikka nii füüsilised kui ka vaimsed vaevused ja nad vajavad juhatust mõlemaga toimetulekuks. Jooga roll pole seotud ei aja ega kohaga. Jooga filosoofia on pädev kõikides maades ja kõikide rahvaste juures, põhitõed ja eesmärk on püsivad. Jooga vahendid pole vaid füüsiliste kannatuste leevendamiseks. See on mitmekülgsete võimalustega teekond sügavama teadlikkuseni iseendast. Oluline on meeles pidada, et õnn on universaalne, tee selleni aga individuaalne. Igaühel on oma tee minna.
Ja ikkagi: eestlane on puine ja kinnine põhjamaine rahvas. Kas jooga ei jää meile kaugeks?
Tänapäevases maailmas pole arukas kapselduda. Tark on vaadata ringi avatult ning valida parimad õpetused, otsides neis kannatlikult välja need aspektid, mis kohalikus kontekstis töötavad.
Oluline on mõista õpetusi sügavuti. Mõistmine tuleb aga pikka aega praktiseerides. Vaid nii sünnivad kogemused ja teadmised, mis võimaldavad teha muudatusi. Selliseid, mis sobitavad õpetuse kohalikku konteksti.
Olen veendunud, et kõik, mida me teisest kultuuriruumist üle võtame, vajab paindlikku lähenemist ja mugandamist kohalike oludega. Vastasel korral ei jõuta eesmärgini. Sageli tehakse viga sellega, et kohandatakse kiirustades ja asja olemust tundmata. Nii ei jõuta eesmärgini.
Näiteks teen ma Eestis India toitu. Paraku ei leia ma siit kõiki toidu- ja maitseaineid. Ma pean kohandama ja toimima paindlikult. Mitte ainult komponentide osas, ma pean arvestama ka seda, et eestlane hindab ja naudib toidu juures teisi aspekte kui minu kaasmaalased. Seega ma asendan toitu tehes mitmeid komponente, aga ma pean jälgima, et lõpptulemus täidaks oma ülesannet! Me peame kohandama, tuginedes funktsioonile, mitte lähtuma mugavusest ja käepärasusest. Vajaliku oskuse ja teadmise selleks saame sügavuti minnes, olles professionaalsed ja teadlikud.
Maailm on täis eri joogastiile? Kuidas te traditsiooni järgijana neisse suhtute?
Vastus on lihtne: jooga tugineb nn joogasuutratele ehk ajaloolistele jooga põhitekstidele. Jooga, see on järjepidevus, joogasuutra filosoofiast tulev. Kui see pole nii, siis pole see ka jooga.
Mina ei usu jooga erinevatesse stiilidesse. Jooga on midagi laiemat ja sügavamat, ta on elamisõpetus. Seda ei saa ühe stiili raamidesse suruda. Enamasti esindavad need nn joogastiilid väikest piiratud osa tervikust, mingit suurest õpetusest eraldatud kindlat tehnikat. Näiteks kui praktiseerid asanat ehk joogaasendit ühtmoodi, on see jengar-jooga, kui teistmoodi, siis on kohe ashtanga jooga. See on suundumine piiratuse poole. Joogas pole fikseeritud tehnikaid, see on teekond. Teekond, millel on eesmärk ja ka vahendid selleni jõudmiseks.
Näiteks tuleb minu vastuvõtule inimene ratastoolis. Ilmselgelt ei saa ta tegeleda enamlevinud nn joogastiilidega, mis õpetavad vaid asanasid. Aga ikkagi on tal väga palju vahendeid joogaga tegelemiseks: ta saab teha hingamisharjutusi, mediteerida ja laulda. Näiteks lähete väiksesse kauplusesse endale riideid ostma. Seal on napp valik ja te ei pruugi enda kehale sobivat riietust leida. Te ei hakka end ju pressima kolm numbrit väiksemasse kleiti või ülikonda. Jooga eesmärk on aidata inimene õnneni, mitte panna ta sobituma konkreetse stiiliga. Jooga on võimaluste paljusus.
Õnnelikuks saamise teel otsitakse õpetajat või veel parem, guru. Mida need mõisted teie jaoks tähendavad?
Suur guru pole tingimata suur õpetaja. Suur õpetaja ei pruugi olla ka guru. Arvan, et guru on rohkem liider, inspiratsiooniallikas. Õpetaja on pigem isiksus, keegi selline, kes on sinu jaoks tõesti olemas. Te saate kohtuda ja ta juhendab sind isiklikult.
Minu jaoks on dalai-laama guru, mul pole temaga isiklikku kontakti, seega pole ta minu õpetaja. Aga tema õpilaste jaoks on ta just õpetaja.
Praktilises elus vajame enim just head õpetajat. Inimest, kes juhendab sind sinu isikliku edenemise teel. Jooga õpetab, mida sa muutumiseks ja kasvamises ise tegema pead. Tähtis on meeles pidada, et mitte keegi teine ei saa seda sinu eest ära teha, elada sinu elu. Isegi õpetaja mitte.